צרו קשר
התקשרו עכשיו 0547-822444
[לידיעה המלאה]
 
מאמרים
גירושין – שיחת הכנה לפירוד – שיחת הורים עם ילדים

ענת ניב וליטל סלע

בני-זוג שקיבלו החלטה להתגרש ועומדים בפני פרידה צריכים לבשר לילדיהם על השינויים העומדים להתרחש. איך עושים זאת?

רעיונות כלליים להבנת הסיטואציה:

הגישה המשפחתית מתייחסת למשפחה כאל מערכת ומביאה בחשבון השפעות הדדיות בין בני המשפחה. כל אחד מההורים משפיע ומושפע אחד מהשני ומכל ילד, וכל ילד מושפע ומשפיע על האחרים. עלינו לזכור זאת בבואנו להכין את המשפחה לתהליך הגירושין. כל אחד מבני המשפחה חווה אחרת את הגירושין, את השפעות הגירושין, ומגיב אחרת, בטווח המיידי ובעתיד הקרוב והרחוק.

ביטוי רגשות וזמינות - ילד/ה עשוי/ה לבטא רגשות שונים בדרכים צפויות ולא צפויות - יותר מוחצן, יותר מופנם, מבטא או לא מבטא מילולית והתנהגותית את מה שעובר עליו/עליה, את מה שמבין/ה או לא מבין/ה ממה שקורה עם חייו/ה.

ייתכנו התנהגויות הנקראות בפסיכולוגיה Acting Out ביטוי של רגשות בפועל, במעשים ולא במילים, אקטים על-מנת להעביר מסרים ריגשיים. כגון: טריקת דלת המבטאת כעס, התנהגויות רגרסיביות המספרות לנו על חרדה וכאב, הסתגרות, התפרצויות בכי, ועוד.

על המבוגרים להיות קשובים וערניים לכך, להיות זמינים פיזית וריגשית - להקשיב, לשוחח, לחבק, לעודד, לאפשר הכלה וביטוי רגשות. שיחת ההודעה על פרידת ההורים היא חלק מתהליך משפחתי, בו המשפחה משנה את צורתה. ההורים צריכים לאפשר לעצמם ולילדיהם את הסבלנות והזמן הנדרש לעיבוד הבשורה, לעזור לעצמם ולילדיהם לעבד את המידע באופן קוגניטיבי (מחשבתי-תפיסתי).זמן וסבלנות נדרשים גם לצורך העיבוד הרגשי והתחושתי-גופני שלעיתים מציפים, כגון: תחושות התפרקות, אובדן, אשמה, עצב, בלבול ועוד.

צרכי הילדים במרכז בתוך המשבר והכאוס העוברים על ההורים, עליהם לקבל החלטות כאשר טובת הילדים היא העומדת מול עיניהם. לא לערב את הילדים, לא להכניסם לסערות הקונפליקטים, להגן עליהם, לא להשתמש בהם במלחמת הגירושין והחיים שאחרי, לא לייצר משולשים וקואליציות.

הסדרת ימים ושעות קבועים למפגשים עם אבא גירושין יוצרים כאוס מפחיד בחיי הילדים, רצוי לשמור ככל הניתן על יציבות, להכניס שקט וסדר אל תוך ההיסדרים החדשים באמצעות לו"ז קבוע מראש, לקיים מחויבויות והבטחות.

שיתוף הילדים במעבר לדירה החדשה של אבא*
- את המעבר לדירה החדשה עדיף לבצע לאחר שיחת ההכנה לפרידת ההורים. בהתאם לגיל ושאלות הילדים, יכולים הילדים  "לעזור" לאבא לעבור דירה
! שיתופם בתהליך עוזר קצת להקהות את כאב הנטישה והחרדות. לקחת אותם לדירה החדשה, להראות להם איפה אבא יגור, להיכן הם יגיעו אליו, לענות על שאלותיהם בשקיפות מעשית. הידיעה איפה אבא נמצא, ישן בלילה, כבר מהרגעים הראשונים של "הבשורה המרה" מרגיעה ומסייעת להם להתמודד, ליטול חלק אקטיבי בשינויים המשפחתיים, להסתגל באופן הדרגתי, לחוות "מסוגלות אישית" (Personal Agency) ככל הניתן בנסיבות הקיימות, כלומר, שידעו כי הם בעלי השפעה על החיים שלהם ועל העולם סביבם, ולא נתונים לפאסיביות וחוסר אונים.

שיתוף הילדים בעיצוב מחדש של "הבית של אמא" ו"הבית של אבא" בהמשך לרעיון לעיל, לשתף את הילדים בבחירת הרהיטים החדשים והשינויים בשני הבתים (תכנון החדר החדש שלהם בבית של אבא!) ילדים אוהבים לעשות דברים, להיות שותפים, להרגיש את השייכות והביחד, החוויה של ילדים משתנה לטובה כאשר הם פעילים ומשפיעים!

שיחת ההכנה לפירוד:

תכנון הורי משותף על ההורים להתכונן לשיחה, לתכננה היטב, לחשוב ביחד מה ואיך מספרים לילדים בהתאם לגילם. כמו כן לסכם מראש מה לא מספרים לילדים! (לא משמיצים....)

על השיחה להיות קצרה, בהירה, מסרים ברורים, התמקדות בדברים פרקטיים-מעשיים רלבנטיים לחיי הילדים בשיגרה החדשה שתיווצר, לדבר באופן מוחשי, על-מנת להפחית אי-וודאות וחרדות.

כללים מוצעים למחשבה והתאמה אישית בחירת SETTING מתאים: זמן ומקום. עדיף בבית, בסלון, במקום מוכר ובטוח, משפחתי. רצוי ביום שישי (תלוי במנהגי המשפחה) כדי לאפשר הכלה של ההלם הראשוני בשבת בחיק המשפחה.

מומלץ לשים על השולחן בהישג יד - דפים, צבעים, פלסטלינה, בובות, אם יש "חפץ מעבר" שהילד רגיל אליו, ספר ילדים העוסק בגירושין...ילדים מקשיבים טוב גם תוך כדי עיסוק בציור, פיסול וכו'. אלה יכולים להוריד מהלחץ, מהרצינות והאיום של השיחה "המפחידה".

אחרי השיחה - אפשר אולי גם לצייר, לפסל מפלסטלינה שני בתים, "להעביר" בובות מפלסטלינה...  להמחיש את המעבר בדרך משחקית!

חשוב! השיחה תיעשה בנוכחות ההורים וכל הילדים - גם כאשר יש הפרשי גילאים בין הילדים אחים ואחיות כתת-מערכת בתוך המערכת המשפחתית משמשים זה לזה כקבוצת תמיכה בעת המשבר ולכל החיים!

תוכן שיחה טנטטיבי הצעה:

בתחילת השיחה כדאי לציין את האהבה והמשמעות שהילדים מעניקים לחייכם כהורים. להמשיך בהסבר על הפרידה בין בני הזוג, ולחזור ולהדגיש את הקשר עם הילדים שמתקיים בנפרד מהפרידה בין ההורים. להלן דוגמה לשיחה, כל הורה יכול לבחור בשפה ומילים שמדברות אליו ומותאמות לגיל הילד.

(לילדים בגיל צעיר): "אתם יודעים שפעם אמא ואבא נפגשו והם אהבו אחד את השני, היינו זוג, החלטנו להתחתן ולהיות משפחה. ואז אמא היתה בהריון ומי נולד? אתה נכון, אנחנו כל-כך שמחנו שהצטרפת אלינו... ואז אחרי שנתיים מי עוד נולדה? את, נכון. ואת הבאת איתך המון אור ושמחה לבית. שניכם ילדים בוגרים ומקסימים, אתם הכי חשובים לנו בעולם ואנחנו מאד אוהבים אתכם ואוהבים להיות אמא ואבא שלכם.

אבל, (תשובה אפשרית לשאלת ה'למה אתם נפרדים?'), אתם יודעים, לפעמים בחיים דברים לא מסתדרים כמו שאנחנו היינו רוצים, דברים משתנים ולא קורים כמו שתכננו. אמא ואבא כבר לא מסתדרים יותר, ואנחנו לא מצליחים לחיות אחד עם השניה, אז החלטנו להתגרש. אתם יודעים מה זה אומר להתגרש? זה אומר שאמא ואבא נפרדים אחד מהשני ולא נגור באותו בית. אבא יעבור לגור בבית משלו, ואמא תישאר פה בבית, ולכם יהיו שני בתים, גם הבית של אמא וגם הבית של אבא.

זה משהו שהחלטנו כמבוגרים, וההחלטה לא קשורה אליך ולאחותך. זה לא קרה בגללך או בגלל אחותך, ואתם לא אשמים בכלל, פשוט אמא ואבא לא מצליחים להיות יותר ביחד, והחלטנו שהכי טוב זה להיפרד כי ככה יהיה לנו יותר טוב, כל אחד בדירה אחרת.

אנחנו עוד חברים, ותמיד תמיד נהיה ההורים שלכם, אבל אנחנו לא רוצים להיות יותר זוג, בעל ואשה. חשוב לנו מאד שתבינו שאנחנו לא נפרדים מכם. האהבה שלנו אליכם נשארת אותו דבר והיא אף פעם לא תיגמר, תמיד תמיד נהיה אמא ואבא שלכם, ונמשיך לדאוג לכם, ונמשיך להיות משפחה, אבל בצורה אחרת, משפחה עם שני בתים, יש כל מיני משפחות, יש גם משפחות כאלה".

להדגיש שאתם מבינים שצריך להתרגל לחיים החדשים כמו שמתרגלים לכל מיני שינויים ומעברים בחיים: כמו שהם התרגלו לגן החדש, לחוג חדש, לתינוק חדש, לדירה חדשה... הדגישו את הזמינות שלכם בד בבד עם הביטחון שיש לכם ביכולות ובידע של ילדיכם להתמודד עם השינוי בחיי המשפחה. למשל:
"אנחנו יודעים שזה לא קל, זה מצב חדש לכולנו, יש דברים שהולכים להיות אחרת וכולנו נצטרך להתרגל לאט לאט לשינויים. אמא ואבא פה בשביל לעזור לכם."
כל הורה יכול להוסיף בשיחה דוגמאות לדברים חדשים שהילדים הצליחו להתגבר וללמוד והוכיחו בהם ידע ויכולות: 
"
אתה זוכר כשעברת לגן החדש? בהתחלה פחדת והיה קצת קשה, לאט לאט למדת להתמודד, התרגלת לילדים והיום יש לך חברים בגן. זה נקרא שהתרגלת לשינוי, ועכשיו הדברים שפעם היו חדשים הפכו להיות מוכרים."

שאלה שעולה לרוב בשלב זה אצל הילדים היא "רגע, אז מה עכשיו? מה זה אומר?"
לכן בהמשך השיחה, חשוב לתת לילדים מענה ענייני, תכל'ס מה בדיוק הולך לקרות. מתי ולאן אבא עוזב, היכן הוא יתגורר (הוא שכר דירה בכתובת כזו וכזו), באילו ימים ושעות הם יראו אותו, באילו ימים אמא ואבא אוספים מהגן וכדומה.

לבדוק הבנה של הילדים לא תמיד אנחנו יכולים לדעת מה הילדים הבינו, מה עובר להם בראש, אילו חששות צצים. ניתן אחרי השיחה לשאול אותם: "הבנת? יש משהו שלא הבנת? היית רוצה לשאול משהו? - ולתקן אם עולות אי-הבנות העלולות להוות מקור לפחדים.

לאפשר ביטוי של כל רגש, לענות על שאלות, להיות זמינים אליהם פיזית ורגשית...

בהצלחה
!




*
לאורך המאמר אנו מתייחסות לרוב המקרים, בהם האב הוא זה שעובר להתגורר בנפרד. עם זאת לא תמיד כך הם פני הדברים, וכמובן שכל זוג הורים יתייחס לשינויים המתרחשים במקרה הספציפי שלהם.